Algemene voorwaarden van CAPICHE BV (Uittreksel)
1. Alle prestaties geleverd door CAPICHE zijn uitsluitend onderworpen aan de hierna vermelde voorwaarden. CAPICHE is de Belgische vennootschap CAPICHE BV, met zetel te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Hoogstraat 126, ondernemingsnummer BE 0547.950.624. Deze en de hierna vermelde algemene voorwaarden kunnen worden gelezen op www.capiche…
2. Alle prestaties geleverd door CAPICHE zijn steeds onderworpen aan de Algemene Logistieke Voorwaarden 2015 (hierna ALV) zoals neergelegd op 9 oktober 2015 ter Griffie van de Kamer van Koophandel en Nijverheid van Antwerpen en Waasland. Overeenkomstig art. 2 van de ALV zijn alle door CAPICHE uitgevoerde transporten bovendien onderhevig aan de bepalingen van de internationale verdragen en dwingende wetgeving die op het betreffende transport van toepassing zijn en zijn alle door CAPICHE uitgevoerde expeditie-, douane, en BTW opdrachten onderworpen aan de bepalingen van de Algemene Belgische Expeditievoorwaarden 2005 (ook CEB/VEA-voorwaarden genoemd). Alle activiteiten van goederenbehandeling zijn bovendien onderworpen aan de bepalingen van de ABAS-KVBG-voorwaarden. Onder activiteiten van goederenbehandeling worden onder meer doch niet uitsluitend begrepen alle werkzaamheden van manuele of intellectuele aard die onder meer betrekking hebben op laden, lossen, behandelen, ontvangen, controleren, markeren, afleveren van goederen, bewaren, vervoeren in het (lucht)havengebied met inbegrip van alle aanverwante en bijkomende opdrachten. Wanneer er enige strijdigheid zou bestaan tussen een toepasselijke bepaling van de ALV en een toepasselijke bepaling van de hierboven opgesomde algemene voorwaarden, zal van beide bepalingen de gunstigste voor CAPICHE voorrang hebben op de voor CAPICHE minder gunstige. De hieronder vermelde bepalingen 3, 4 en 5 hebben echter voorrang op eventuele strijdige bepalingen van de ALV of andere toepasselijke hierboven opgesomde voorwaarden.
3. CAPICHE is niet aansprakelijk voor welke schade ook ten gevolge van overlijden of een letsel of in de vorm van of ten gevolge van schade aan de toevertrouwde of aan andere dan de toevertrouwde goederen, veroorzaakt door (1) de afwezigheid, onjuistheid of ontoereikendheid van de informatie of documentatie verstrekt door de opdrachtgever, (2) de fout of nalatigheid van de opdrachtgever of van een derde, of (3) overmacht.
4. Elke factuur van CAPICHE die niet binnen de 7 dagen na de factuurdatum schriftelijk is geprotesteerd zal onherroepelijk aanvaard zijn.
5. Overeenkomstig art. 11.1. ALV is uitsluitend Belgisch recht toepasselijk op alle overeenkomsten die CAPICHE sluit. De rechtbanken van Antwerpen, afdeling Antwerpen, zijn echter exclusief bevoegd voor alle geschillen betreffende de prestaties van CAPICHE alsook betreffende de geldigheid, interpretatie of uitvoering van elke overeenkomst waarbij CAPICHE partij is, onverminderd het recht van CAPICHE om zich als eiser tot een andere wettelijk bevoegde rechtbank te wenden. De bevoegdheid van de rechtbanken van Antwerpen zal niet exclusief zijn wanneer de betrokken vordering onderworpen is aan het CMR-verdrag of enige gelijkaardige dwingende regelgeving.
6. CAPICHE vindt uw privacy belangrijk. CAPICHE engageert zich om uw privacy te beschermen conform de beleidslijnen uiteengezet in haar privacy policy waarin de specifieke voorwaarden inzake de verwerking van uw persoonsgegevens worden vastgelegd. U kan de privacy policy van CAPICHE raadplegen op www.capiche…
Uittreksel uit de ALV
(…)
4.4. De aansprakelijkheid van de Logistieke Dienstverlener binnen de A.L.V. is beperkt tot een tussen partijen nader overeen te komen bedrag per kilogram, per gebeurtenis en per jaar, tenzij de schade opzettelijk werd veroorzaakt door het bestuur van de Logistieke Dienstverlener. Zijn zodanige bedragen niet overeengekomen, dan geldt een maximum bedrag van 8,33 speciale trekkingsrechten (S.T.R.) per kilogram verloren of beschadigde goederen met het absoluut maximum van 25.000 euro per gebeurtenis of reeks van gebeurtenissen met één en dezelfde schadeoorzaak, alsmede een maximum van 100.000 euro per jaar. (…)
4.8. De Logistieke Dienstverlener is niet aansprakelijk voor enigerlei schade anders dan aan de goederen zelf. Zo is de aansprakelijkheid van de Logistieke Dienstverlener uitgesloten voor alle indirecte of immateriële schade, zoals maar niet beperkt tot gederfde inkomsten, gederfde winst en gevolgschade. (…)
7 VERJARING
Alle vorderingen waartoe de Logistieke Dienstverleningsovereenkomst aanleiding geeft met inbegrip van deze die voortvloeien uit een remboursbeding, verjaren door verloop van één jaar vanaf de dag volgend op degene waarop de Opdrachtgever kennis heeft of zou moeten hebben van het feit of voorval dat tot de vordering aanleiding geeft. (…)
9.3. Indien binnen een termijn van vijftien dagen na toezending van een ingebrekestelling bij per post aangetekende brief, de schuldenaar in gebreke blijft zal het verschuldigde bedrag bovendien nog vermeerderd worden met 10% met een minimum van 125 euro en een maximum van 4.000 euro ten titel van forfaitaire schadevergoeding voor de bijkomende administratieve kosten, debiteurentoezicht en ontregeling van het commercieel gebeuren. (…)
General Terms and Conditions of CAPICHE BV (excerpt)
1. All services provided by CAPICHE are exclusively subject to the conditions as set out hereafter. CAPICHE is the Belgian company BV CAPICHE, with its registered office in 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Hoogstraat 126, company number BE 0547.950.624. These General terms and Conditions as well as the terms and conditions referred to below can be accessed at www.capiche…
2. All services provided by CAPICHE are always subject to the General Logistic Conditions 2015 (hereafter GLC) as registered on October 9, 2015 with the Clerk of the Chamber of Commerce and Industry of Antwerp and Waasland. In accordance with art. 2 of the GLC, all transports carried out by CAPICHE are moreover subject to the provisions of the international conventions and mandatory legislation that apply to the subject transport mode and all forwarding, customs and VAT orders carried out by CAPICHE are subject to the provisions of the Belgian Freight Forwarders Standard Trading Conditions 2005 (also called CEB/VEA Conditions). All goods handling activities are furthermore subject to the provisions of the ABAS-KVBG General Conditions for the Handling of Goods and Related Activities in the Port of Antwerp. Goods handling activities include, but are not limited to, all activities of a manual or intellectual nature related to, among other things, loading, unloading, handling, receiving, checking, marking, delivery of goods, storage, transport in the airport port area with including all related and additional assignments. If there would be any conflict between an applicable provision of the GMA and an applicable provision of the general terms and conditions listed in the second paragraph above, of both provisions, the provision most favourable for CAPICHE will prevail over the less favourable for CAPICHE. However, the provisions 3, 4 and 5 listed below take precedence over any conflicting provisions of the GLC or other applicable standard conditions listed above.
3. CAPICHE shall not be liable for any damage as a result of death or injury or in the form of or as a result of damage to the entrusted goods or to other than entrusted goods, caused by (1) the absence, inaccuracy or inadequacy of the information or documentation provided by the client, (2) the fault or negligence of the client or of a third party, or (3) force majeure.
4. Any invoice from CAPICHE that is not disputed in writing within 7 days after the invoice date will be irrevocably accepted.
5. In accordance with art. 11.1. GLC all agreements concluded by CAPICHE will be exclusively subject to Belgian Law. However notwithstanding art. 11.2. GLC, the courts of Antwerp, Antwerp division, will have exclusive jurisdiction over all disputes concerning the services as well as the validity, interpretation or execution of any agreement to which CAPICHE is a party, without prejudice to CAPICHE’s right to enter any claim before another legally competent court. The jurisdiction of the courts of Antwerp will not be exclusive if the claim concerned is subject to the CMR Convention or any similar mandatory rules.
6. CAPICHE values your privacy. CAPICHE is committed to protecting your privacy in accordance with the guidelines outlined in its privacy policy, which sets out the specific conditions concerning the processing of your personal data. You can consult CAPICHE’s privacy policy at www.capiche…
Excerpt of the G.L.C.
(…)
4.4. Except when the damage or loss is caused by willful misconduct of Logistic Service Provider’s management, the liability of the Logistic Service Provider under these G.L.C is limited to an amount per kilogram, per damage causing event and per contract year, to be agreed upon between parties at the conclusion of the Logistic Service Agreement. In case such amounts have not been agreed upon, the following amounts will be applicable: 8.33 special drawing rights (S.D.R.) per kilogram of lost or damaged goods with the absolute maximum of 25,000 € per damage causing event or series of events having the same cause of damage and 100,000 EUR year. (…)
4.8. The Logistic Service Provider is not liable for any damage except to the goods themselves. All indirect and/or intangible damage, such as but not limited to loss of income, loss of profit, consequential damages, etc., is excluded from Logistic Service Provider’s liability.(…)
7 PRESCRIPTION. All claims to which the Logistic Service Agreement gives rise including those that are the result of a Cash On Delivery-clause, shall expire after a period of one year as of the day following the one on which the Principal is informed of the fact or the occurrence that gives rise to the claim or should have been informed. Logistic Service Provider will be informed in writing of each claim relating to externally visible damage immediately upon Delivery and of each claim regarding invisible damage within seven (7) days after Delivery, Sunday and public holidays not included; failure whereof, the claim will be nonadmissible.(…)
9.3. If the debtor fails to comply within a period of fifteen days after having sent a registered letter by mail, the amount outstanding shall moreover be increased with 10% with a minimum of 125 EUR and a maximum of 4.000 EUR as a lump sum compensation for additional administrative costs, supervision of accounts outstanding and disturbance of commercial activities.(…)